OSOBNÍ NÁZORY, RADY A PRAKTICKÉ ZKUŠENOSTI,
KTERÉ POMOHOU NEJEN VÁM,
ALE I VAŠEMU PODNIKÁNÍ.
Návyk můžeme charakterizovat jako pravidelnou, opakovanou činnost, kterou vykonáváme a nemusíme nad ní usilovně přemýšlet. Mozek se tímto způsobem snaží zjednodušovat svoji činnost a fungovat tak na nejnižší energetické úrovni.
Každý návyk má 3 fáze. První je podnět (nebo také spouštěč, kotva apod.), na základě kterého se náš mozek rozhodne, do jakého automatického režimu se přepne. Další fází je samotná rutinní akce a na závěr přichází odměna, která pomáhá mozku si zapamatovat tuto smyčku a příště ji znovu opakovat.
Jakmile víte, jak funguje návyk, jste na nejlepší cestě s tím něco udělat. Můžete si vytvářet úplně nové návyky anebo měnit stávající zlozvyky na nové žádanější návyky. Stačí, když použijeme stejný podnět a odměnu a negativní akci nahradíme žádanou rutinou.
Velmi často jsme v dnešní době svědky krásného zlozvyku. Hodně lidí má zapnuto zvukové upozornění o došlé poště. Počítač zapípá nebo vydá jiný nastavený zvuk a člověk okamžitě začne číst nově došlou zprávu, pokud samozřejmě právě pracuje na počítači. Máme tu krásný podnět (pípnutí), pravidelnou rutinu a odměnu ve formě rozptýlení. Asi nemusím zdůrazňovat, že dotyční lidé nebudou asi pracovat moc efektivně, zvlášť když si budou několikrát během hodiny „odskakovat“ ke čtení právě došlých e-mailů.
Pokud věříte, že se dokážete změnit, tak můžete využít obrovské síly zvyku a činnosti či myšlenkové procesy, které vás omezují, nahradit jinými žádanějším. Záleží jen na Vás.
Více se o fenoménu návyku se můžete dočíst v knize Síla Zvyku od Charlese Duhigga nebo třeba v internetové online Akademii návyků od Pavla Říhy.