banner

Aktuality

SLEDUJEME  ZA VÁS AKTUÁLNÍ DĚNÍ
V OBLASTI ÚČETNICTVÍ, MEZD, DANÍ
A PODNIKOVÝCH FINANCÍ. 

Již bylo prodáno kontrolní hlášení za 5 měsíců, tudíž se mohou zrekapitulovat dočasné výsledky úspěšnosti nebo neúspěšnosti zavedení tohoto kontrolního systému. 


Hned po 4 dnech po podání prvních kontrolních hlášení, tj. 29.2.2016, vydala Finanční správa článek s nadpisem: ,,Úspěšný start kontrolního hlášení: 96% podání je bezchybných“. S ohledem na to jaký z toho měli všichni strach, může taková pochvala podnikatele a hlavně jejich účetní celkem potěšit. Z toho tedy vyplývá, že pouze 4% kontrolních hlášení byla chybná. Nejčastější chyby se týkaly nevyplnění identifikace datové schránky nebo emailu, dále uvedení chybného DIČ dodavatele nebo odběratele nebo bylo vyplněno chybné číslo finančního úřadu. Takovýmto formálním chybám se dá vyhnout využitím aplikace Elektronická podání pro Finanční správu na Daňovém portále Finanční správy. Nejen, že přes tento portál lze jednoduše a rychle odeslatkontrolní hlášení a stáhnout si potvrzení o odeslání, ale především si před odesláním provést kontrolu chyb, pak už nebrání nic k bezchybnému formálnímu podání.

Za leden bylo podáno 290 tisíc kontrolních hlášení a všechny byly bez problému přijaté a zaevidované. Takže zlý jazykové, kteří tvrdili, že 25. února celý systém spadne, neměli pravdu.

Výnosy z DPH za první čtvrtletí vzrostly o 3,8 mld. korun. Jestli tento vzrůstající trend bude nadále v dalším kvartále, si musíme ještě měsíc počkat. I přesto, že stát může být s tímto výsledkem spokojený, tak podnikatelé stále zavedení kontrolního hlášení berou jako velkou administrativní zátěž. Podle průzkumu Hospodářské komory strávili podnikatelé nebo jejich účetní vyplňováním kontrolního hlášení neuvěřitelných 2,5 milionů hodin. Když se k tomu přičtou dalších několik miliard zvýšení nákladů na vyplňování kontrolního hlášení, není se podnikatelům a živnostníkům co divit.

Jelikož kontrolní hlášení byla první velká administrativní změna a další velké jsou před námi (například Elektronická evidence tržeb), nezbývá než doufat, že to všichni podnikatelé a živnostníci ustojí, a že původní cíl zabránění daňovým únikům bude naplněn.


Ing. Martina Pešťáková - asistentka daňového poradce