Poslanecká sněmovna minulý týden v rámci své 27. schůze schválila ve třetím závěrečném čtení novelu, kterou se mění zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, tzv. zákon o silničním provozu, a další související zákony. Mediálně nejdiskutovanější změnou, kterou novela přináší, a která do ní byla vložena až v druhém čtení při projednávání ve Sněmovně, je zvýšení maximální povolené rychlosti na vybraných úsecích dálnic až na 150 km/h. Novela nyní bude postoupena k projednání Senátu. Účinnost novely je navržena od 31. prosince 2015, s výjimkou některých ustanovení, která mají nabýt účinnosti třicátým dnem po vyhlášení.


Novela zákona o pozemních komunikacích a tzv. zákona o silničním provozu navrhuje několik změn v oblasti silniční dopravy v ČR. Na 24 úsecích silnic první třídy, které jsou dostatečně široké, čtyřproudé, s oddělenými směry jízdy a s mimoúrovňovými křižovatkami, by měla být od roku 2016 povolena maximální rychlost až 110 km/h. Překvapivě byl ale také v průběhu legislativního procesu schválen návrh, aby se zvýšila maximální povolená rychlost na vybraných úsecích dálnic, a to až na 150 km/h. Mělo by jít zejména o nově postavené úseky s nízkou dopravní zátěží, odpovídajícím povrchem a dostatečným rozhledem, vyšší rychlost by navíc byla povolena jen za dobrých povětrnostních podmínek. Zvýšenou maximální rychlost by ukazovaly proměnlivé elektronické dopravní značky. Jako příklad vybraných úseků byly ve Sněmovně uvedeny úseky D1 Lipník nad Bečvou – Ostrava nebo Vyškov - Kroměříž. Konkrétní seznam vybraných úseků ale zatím neexistuje, bude jej muset definovat Ministerstvo dopravy, které se ke zvýšení maximální povolené rychlosti na dálnicích staví negativně. Podobně prezident Miloš Zeman již uvedl, že se zvýšením rychlosti na 150 km/h nesouhlasí a zákon kvůli tomu bude vetovat. Pro zvýšení rychlosti ve Sněmovně hlasovalo 114 poslanců, což by případně stačilo i na přehlasování prezidentského veta.


Novela také mění většinu současných rychlostních silnic, na nichž je již nyní povolena rychlost 130 km/h, na klasické dálnice.Dálniční síť se tak rozšíří cca o 300 kilometrů. Dále novela umožní při splnění určitých stanovených podmínek, jako je např. existence náhradní objízdné trasy, umístit na silnice II. a III. tříd značku se zákazem vjezdu pro tranzitní nákladní dopravu. Při místních úpravách na silnicích bude mít konečné slovo stejně jako nyní policie, navrhované přenesení této pravomoci na obce Sněmovna odmítla. Obcím novela přináší lepší možnosti nakládání s odtaženými vozidly, k nimž se nikdo nehlásí, nově je budou smět po 6 měsících prodat. 

Novela také ze zákona definitivně vypouští možnost zavedení elektronické dálniční známky. Dosavadní papírové kupony se tak budou moci používat i po 1. lednu příštího roku. Drobnou změnu přinese i schválený pozměňovací návrh poslance Daniela Korteho (TOP 09 a Starostové), díky kterému se současný text na dodatkových tabulkách "Mimo dopravní obsluhy" změní na "Mimo dopravní obsluhu“. Podle poslance Korteho se tím napraví gramatická chyba, staré tabulky ale bude možné používat ještě dalších 5 let.

Alfa9